Öhlins Racing Kit Systems Certification

Různé kontinenty, různí lidé, různé disciplíny a z toho plynoucí velice rozmanité požadavky na tlumiče pérování. Však jich také má Öhlins Racing AB v nabídce více jak 30 typů. Od malých TTX30 vhodných pro menší offroad auta, S36/S46 které uspokojí téměř každého a přitom ho nebudou stát jmění, přes okruhové TTX až třeba po brutální TTX Flow. Některé z nich jsou vhodné na velmi specifickou oblast, jiné jsou naopak velmi univerzální a lze z nich postavit tlumiče jak na veterána, tak rallye speciál ale i okruhové auto. Celý systém disponuje úžasnou modularitou a je velmi dobře promyšlený.

U nás v Evropě jsou nejčastější aplikace rallye, okruh nebo street. Na jiných kontinentech jsou ale třeba oblíbené i pouštní speciály, dirt racing, ovály nebo třeba sněžné skútry. Každá oblast je svým způsobem jedinečná. Ať už samotným principem ladění, požadavky na pevnost, robustnost, odolnost okolnímu prostředí… A neplatí zde, že dražší tlumič automaticky znamená lepší výkony. I ten nejjednodušší systém vyžaduje přesné pochopení toho, co konkrétní auto potřebuje, čím je specifické (třeba zástavbou nebo kinematikou) a jak ho správně naladit. Tlumiče Öhlins jsou samozřejmě jako klenot když je rozbalíte z krabice, ale jsou primárně určené na to, abyste s nimi jezdili. Proto je interní nastavení naprosto zásadní. Ani čtyřcestný systém nebude fungovat dobře, pokud základ uvnitř nebude správný. Regulace je tu od toho, abyste s ní mohli jemně dolaďovat dle aktuálních podmínek, nikoli ke kompenzaci už od základu špatně postaveného settingu.

Já měl to štěstí, že jsem díky předchozím profesním zkušenostem s vývojem tlumičů pérování dostal možnost získat tu nejvyšší úroveň certifikace Öhlins Racing – Kit Systems Certification. To mi umožňuje (nad rámec klasického servisu) vyvíjet a stavět nové aplikace pod hlavičkou Öhlins.

Pokud zvažujete si nechat postavit unikátní tlumiče na Vaše auto, doporučuji si nejprve v klidu prohlédnout celé portfolio tlumičů zde a poté si naprosto kriticky říci, co od toho opravdu potřebuji a jestli jsem schopen z toho či onoho tlumiče vyždímat maximum. TTX40 je sice naprosto super, ale je třeba zvážit vyšší frekvenci servisu (top level motorsport tlumiče používají velmi delikátní systém těsnění s nižším třením) a i například to, zda jsem vůbec schopen obsluhovat čtyřcestný tlumič. Pro většinu hobby jezdců je nejvhodnější právě jednocestný tlumič, který je velmi intuitivní na ladění a prakticky s ním nemůžete udělat chybu. Naopak pro většinu ryze závodních aplikací je vhodný alespoň dvoucestný, který umožňuje lépe reagovat na konkrétní typ trati a její aktuální podmínky, ale o to více zkušeností vyžaduje. Vždy je nejlepší se poradit a společně vybrat ten, který Vám sedne nejlépe.