O nás

Mé jméno je Ondřej Kolb a v České republice (ale i mimo ni) zajišťuji prodejní, technickou a servisní podporu automobilových tlumičů pérování Öhlins Racing AB.

Tlumiči a podvozky se zabývám již od studia na Fakultě strojní ČVUT v Praze a Ensta-Bretagne ve Francii. S vývojovou činností jsem ovšem naplno začal až během stáže u Renault Trucks Defense ve Versailles na předměstí Paříže, kde jsem se zabýval vehicle dynamics simulacemi homologačních testů armádních a jiných military vozidel. Poté jsem měl díky českému závodnímu týmu Křenek Motorsport možnost získávat první zkušenosti se závodními tlumiči Öhlins přímo v továrně ve švédském Upplands Väsby, v testovacím a vývojovém středisku Öhlins Test & Development Center na Nürburgringu a samozřejmě v rámci závodního programu Křenek Motorsport i po závodních tratích po celé Evropě.

Je nutno zmínit, že bez podpory Křenek Motorsport, konkrétně pana Josefa Křenka, jakožto ikony českého motorsportu, by tato cesta byla velmi komplikovaná či přímo nereálná. Za důvěru ve mě vloženou jsem tedy nesmírně vděčen. Pan Křenek totiž toho času na moje přání přivedl Öhlins Racing do České republiky a stal se tak autorizovaným servisním střediskem pro automobilové tlumiče. Svojí roli v tom samozřejmě hrála i tehdejší tovární podpora Öhlins vůči týmu Křenek Motorsport v rámci mistrovství Evropy cestovních vozů s vozem BMW E90 WTCC S2000 s nímž Petr Fulín a Michal Matějovský získali několik mistrovských titulů. Auto bylo tehdy v maximální možné homologované specifikaci Öhlins TTX46M MKII a TTX40 MKII ve 5-way konfiguraci.

V roce 2015 jsem se rozhodl tým Křenek Motorsport opustit, protože jsem chtěl vyzkoušet a více poznat vývoj a ladění tlumičů pro OE aplikace. To znamená mnohem rozmanitější a přísnější validační kritéria, laboratorní i on-car testy, rideworky atd. Nastoupil jsem do aplikačního vývoje americké firmy Tenneco v Hodkovicích nad Mohelkou, která je jedním z předních světových výrobců tlumičů pérování pro OE segment. Zde jsem se v roli Principal Engineera podílel na vývoji tlumičů pro automobilky Jaguar Land Rover, Volvo, VW, Porsche, Ford a v letech 2018-2019 především pro Mercedes-Benz.

Pod úžasným vedením místních tlumičových a obecně-inženýrských guru v podání Zdeňka Svobody (šéf aplikačního vývoje), Petra Volhejna (šéf oddělení Jaguar Land Rover a Volvo) a Ivana Maršálka (Engineering Manager) jsem mohl každý den nasávat hromady informací, které se na mě valily ze všech stran, osvojovat si různé inženýrské nástroje a procedury, komunikovat se zákazníkem atd. Tenneco mi dalo tak hrozně moc, že je to pro mě reálně naprosto nedocenitelné.

Mezi moji pracovní náplň patřilo mimo vývoje tlumičů pro nové aplikace i generická globální vývojová činnost např. v oblastech DFMEA, DFSS & DOE, SCSS, vývoj jednoplášťových tlumičů, prototypových plniček, ale především definicí požadavků na tlumiče nové generace pro účely interního vývoje semi-aktivních a aktivních tlumičů spojené právě s Öhlins Racing. Málokdo totiž ví, že ventily v semi/full active tlumičích Tenneco / Monroe Intelligent Suspension jsou právě od Öhlins.

V polovině roku 2019 jsem se rozhodl postavit na vlastní nohy a od Křenek Motorsport jsem kompletně převzal zastoupení Öhlins Racing pro Českou republiku a vrátil se tak s tlumiči a podvozky zpět na závodní tratě, ale hlavně jsem se ponořil o víru podnikání se všemi jeho plusy i mínusy.

Od té doby už také uběhlo pár let. Mezitím se postavily a zrepasovaly spousty tlumičů, objelo nesčetně testování a závodních víkendů. Moje tlumiče závodí po celém světě v různých sériích od cestovních aut, GTčka až po LMP. Prostě nikdy nevíte, jaké příležitosti mohou přijít další den. Stavěl jsem tlumiče po týmy WTCC, WTCR, ADAC GT, byli jsme s WEC na hrbolatém Sebringu, máme za sebou dvě úspěšně dokončené 24H Le Mans s LMP2, desítky tlumičů postavených pro různá trackday auta či veterány a mnoho dalšího.

V polovině roku 2023 jsem celou dílnu přemístil do krásně zrekonstruovaného workshopu ve staré stodole ve Vinařích u Čáslavi, kterou jsem kompletně, za vydatné pomoci rodiny a přátel, připravoval déle jak dva roky a jsem na ni samozřejmě náležitě hrdý, protože zvenku by nikdo nic podobného uvnitř nečekal…

Projekt “Kolb – tlumiče pérování“ (dříve “Öhlins-Czech“) je postavený především na zkušenostech, znalostech, preciznosti a férovém přístupu. Takže pokud byste se chtěli ohledně tlumičů na cokoli zeptat, poradit se či dokonce rovnou něco postavit, klidně zavolejte nebo napište mail. Pokud to bude v mých silách, tak rád pomohu a něco určitě vymyslíme.